Tuesday, October 13, 2009

beware : it's random

pernah dengar "berkawan biar beribu" ? saper pernah siler angkat kaki skang..haha..
kali ni aku nak citer topik yang maybe bakal menyentuh sensitiviti sesetengah pihak..cewah~haha..xder la, ni general opinion aku je..so kalo saper2 yang teraser, mintak mahap la, aku x berniat pun..hoho...

pasal aper aku nak citer? pasal kawan..bukan spesifik..aku citer ni based on observation aku..and maybe pengaruh movie sepam duer..haha..

aper yang aku nampak..and aper yang aku kadang2 xpaham..kenaper kadang2 semangat "geng ko laen ngan geng aku" tu kuat sangat..contoh la kan..aku dalam geng A..korang dalam geng B..pegi makan satu geng, pegi kelas satu geng, pegi jalan2 satu geng..silap haribulan gi toilet pun nak masuk satu geng..haha..


aku xkater mende tu salah..aku paham gak, stiap orang mesti ader kawan2 yang dier selese, hence kawan2 dier tu jadi geng dier..xper..aku paham..siyes, percaye lah aku paham..percaye kan?haha..


tapi..tapi ni yang payah ni..xkan la biler korang da xduk ngan satu geng ko..contohnyer sbb geng korang terpakse split sebab nk stadi or keje or whatsoever, xkan korang xleh nak get along ngan orang laen lak kan? tulah gunernyer pepatah "berkawan biar beribu" tu..


..aku nampak..contohnyer..si A duk setempat ngan si B, C and D..before ni diorg xkamceng maner pun..tapi since da duk setempat, kene la pandai2 adapt..ye x? bagi aku, pendapat aku je, aku x tujukan kat saper2 pun ni..siyes..pendapat aku, pandai2 la nak sesuaikan diri ngan keadaan..

zaman kat uni pun samer..even satu course, mmg ader geng2 sendri..tapi xkan la smpai xleh nk berkawan ngan orang laen kan? zaman2 camni la nak mingle ngan orang laen..jadi kera sumbang xbawak korang ke maner pun..siyes..susah la nak tiru esemen kalo xnak bertego ngan org laen kan?haha..aper aku ni, ajaran sesat..haha..


lagi satu, kalo korang da kawan ngan certain people tu, doesnt mean that korang kene obey or stick to them 24/7..you need space, they need space...tapi yang aku perasan slalunyer pompuan yang ader problem over clingy ni..jangan marah weh, aku pon pompuan gak..bukan nak kutuk, just nk state the fact..hoho..


certain orang dier xleh nak lekat dengan sorang2 je..maybe jenis fleksibel..bleh kawan ngan siaper2 je..contohla kalo aku ader kawan ni..kawan aku ni jenis mmg carefree abes la..muler2 melekat ngan aku, pastu biler makin lamer, makin ramai kawan, xmelekat ngan aku sangat..xkan aku nak teraser..that's his/her life..aku just part of it as a fren..tu yang aku pegang dari dulu rasernyer..kasik la space sket kat membe korang..korang pun mesti raser nak space sendri gak kan? even husband and wife kalo kongkong pun dier bengang, aper lagi kalo membe ye x? hoho..


antara situation yang aku nampak la..bukan semuer tau...

contoh 1 :

kawan akan kater , "weh makan jom..lapa..ke ko makan ngan membe *** or gilpren/boipren ko?"

orang yang kiter just kenal, " eh, aku da makan tadi..ingatkan ko makan ngan membe *** or gilpren/boipren ko"

biar aku emphasize sket word 'ingatkan' tu..aper guner ader mulut weh kalo xtanyer..jangan wat assumption sendri..ni kalo lecturer pcs tau ni, dier marah..penat dier ajar communication skills dalam kelas, tapi korang xpraktikkan..mau dier x marah..haha..(harap2 Mr Majid xbacer blog aku ni)..


contoh 2 :

kawan akan kater, "haa, wiken ni kiter melepak2 la..ngan si A1, A2, A3 skali..ko jangan poyo2 nak malu2 lak..membe2 aku membe2 ko gak kan.."


orang yang kiter just kenal plus bukan geng kiter akan kater, "aku nk kuar wiken ni ngan B1,B2.B3..nak ajak ko pun takot ko xbiaser ngan diorg plak..huu"


ni pun satu hal gak..maner korang tau orang yang korang cakap xbiaser tu xkan get along ngan geng korang? ni pun slalu silap konsep ni..cam yang aku bebel kat atas tadi la..hoho..



ntah la kan..banyak orang banyak ragam..tu yang wat hidup kiter kalerful kan..hehe..see, aku da kater beware, post ni mmg random pun..and xder ditujukan kat saper2 pun..just a simple thought and opinion to be shared..peace :)



pesanan penaja : ok aku letak la 2,3 keping gamba ke open haus kanak2 meche jan06..tada~



hosmet utp ku~ and yang ader anak kecik tu umet aku yang tetiber nak jadi ibu muder..haha



zati, laily, mariam, aku and jibah..lagi duer orang osmet xder..pika da blek and dayah xdtg..xcomplete lgi ni..isk2


pinggan licin je..nyum2~ sate kajang~ mau lagi~


gmbar kenang2 ngan cik zati si tuan umah~



ni kat umah alia (baju biru)..muker tersengeh nak dapat duet rayer..haha



7 comments:

Alep Baek said...

o/_/

bLueSpeCky said...

erk..tande aper tu?

wani gaga gugu gege said...

aku da dpt idea da dr blog kauu... byk2 kwn utk wat tiru assignment... hahahah

Alep Baek said...

angkat kaki ngan tgn..:P

bLueSpeCky said...

wani : haha..dlm byk2 aku bebel tu je yg ko dpt idea? :P


pendekar mustar : owh, stuju ek? :P

Rose Idayu Roslan said...

cerita ko mmg REAL laah..heheh.
:P
BEST!

bLueSpeCky said...

hehe..real sangat ke? kater pun observation + experience, maybe real sket2 kot..ngeh2..:)